את הטופס הנ"ל חובה להדפיס, לחתום ולהגיש בצירוף עם כל המסמכים הנדרשים ע"פ דרישות המכרז
1. מבוא א. עובד ציבור ובכלל זאת, עובד רשות מקומית, עלול להימצא במצב של חשש לניגוד עניינים בעבודתו הציבורית כאשר עניין שעליו הוא מופקד בתפקידו הציבורי עלול להתנגש בעניין אחר שלו, או בתפקיד אחר שהוא ממלא. ב. מטרת נוהל זה לקבוע את ההליך שבאמצעותו יובטח כי טרם איושן של משרות מסוימות ברשויות המקומיות, תיבחן סוגיית ניגוד העניינים לגבי המועמד לתפקיד (להלן "המועמד"), ויינקטו צעדי מנע, לפי הצורך, שימנעו מצבים שבהם עלול להתעורר – חשש לניגוד עניינים. ג. בנוהל זה: 1. "היועץ המשפטי" היועץ המשפטי לרשות המקומית; – 2. "האחראי" מנכ"ל הרשות המקומית ובאין מנכ"ל מזכיר הרשות המקומית; – – 3. "שאלון" שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים; – 4. "מנהל היחידה" מנהל היחידה שבה יועסק המועמד, ובאין מנהל יחידה, ייחשב – האחראי למנהל היחידה. 2. תחולה א. נוהל זה יחול על כל מועמד המתמנה למשרה מן המשרות שיפורטו להלן, בין אם הוא מתמנה למשרה דרך קבע, בין אם הוא מתמנה לה באופן זמני (במילוי מקום או במינוי בפועל) ובין אם המינוי הוא מתוך הרשות המקומית או מחוץ לרשות המקומית: 1 משרות שהמינוי להן טעון את אישור מועצת הרשות המקומית. 2. משרות שבהן דרגת השיא במתח הדרגות הצמוד לתקן המשרה היא אחת משלוש הדרגות העליונות בכל סולם דירוג. למען הסר ספק, יש להבהיר כי סעיף זה יחול גם על עובדים המועסקים בחוזה בכירים/חוזים אישיים וכי דרגתם לעניין זה היא דרגת השיא בתקן הצמודה למשרה. 3. משרות שבהן דרגת השיא במתח הדרגות הצמוד לתקן המשרה היא אחת מחמש הדרגות העליונות בכל סולם דירוג, בעוד שהעסקת העובד בהן אינה במשרה מלאה. למען הסר ספק, יש להבהיר כי סעיף זה יחול גם על עובדים המועסקים בחוזה בכירים/חוזים אישיים וכי דרגתם לעניין זה היא דרגת השיא בתקן הצמודה למשרה. 4. יועצים ועוזרים של ראש הרשות וסגניו. 5. משרות נוספות שייקבעו על ידי האחראי, ביחד עם היועץ המשפטי, אשר נוכח - מהותו של התפקיד, טיבו והיקף האחריות והסמכויות הנלוות לו, לרבות סמכויות אכיפה ופיקוח הנתונות בידו, או השווי הכספי של העניינים שעליהם הוא מופקד, מן הראוי להחיל עליהן נוהל זה. רשימת המשרות, כאמור, תעודכן מפעם לפעם ככל שיימצא לנכון. העתק מהרשימה יהיה פתוח לעיון הציבור במשרדי הרשות המקומית ויפורסם באתר האינטרנט של הרשות המקומית. ב. למען הסר ספק, יש להדגיש כי אין ברשימת התחולה לעיל כדי לגרוע מהחובה הכללית של כל עובד על פי הדין וההלכה הפסוקה, להימנע מניגוד עניינים ומן הצורך לערוך הסדר מתאים למניעת ניגוד עניינים לכל עובד או מועמד לעבוד ברשות המקומית, שקיים בעניינו חשש לניגוד עניינים. ג. בעת בדיקת ניגוד עניינים של מועמד לתפקיד היועץ המשפטי יחולו הוראות הנוהל כך שבמקום "מנהל היחידה" יבוא "האחראי", ובמקום "היועץ המשפטי" יבוא "היועץ המשפטי למשרד הפנים או מי מטעמו".
3. נוהל עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים 3.1 מועד בדיקת שאלת ניגוד העניינים א. יש להבהיר, כי בכל מכרז, הליך בחירה אחר או הליך מינוי למשרה ברשות המקומית, שנוהל זה חל עליהם, התנאי לכניסתו לתפקיד של המועמד שייבחר הוא בחינת סוגיית ניגוד העניינים ומילוי שאלון מתאים לאיתור חשש לניגוד עניינים, ובמידת הצורך, על פי - החלטת היועץ המשפטי, עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים; ב. בדיקת סוגיית ניגוד העניינים, ובמידת הצורך חתימת המועמד על הסדר מתאים למניעת ניגוד עניינים, יתבצעו טרם מינוי המועמד לתפקיד, וטרם חתימת חוזה העסקה בינו לבין הרשות המקומית, או כניסתו לתפקיד בפועל, לפי העניין ולפי המוקדם מביניהן; ג. יודגש, כי במשרות שהמינוי להן טעון את אישורה של המועצה, לא יובא המינוי לפני המועצה, בטרם נבחנה סוגיית ניגוד העניינים על ידי היועץ המשפטי, ובטרם חתם - המועמד למינוי על הסדר למניעת ניגוד עניינים, ככל שיידרש לכך; ד. באחריות האחראי לוודא, כי מועמד כאמור לא יתחיל לעבוד בשירות הרשות המקומית או למלא את תפקידו החדש (לגבי עובד המתמנה מתוך עובדי הרשות המקומית) בטרם מולאו הוראות נוהל זה. 3.2 מילוי שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים א. לאחר סיום הליכי הבחירה למשרה יפנה האחראי בכתב אל המועמד למשרה מן המשרות שעליהן חל נוהל זה בבקשה למלא שאלון. העתק הפנייה יישלח ליועץ המשפטי ולמנהל היחידה. המועמד יתבקש להחזיר את השאלון אל היועץ המשפטי כשכל פרטיו ממולאים; דוגמת שאלון מצורפת כנספח א' לנוהל זה. ב. היועץ המשפטי רשאי להוסיף על השאלון, כדי להתאימו לתפקיד ספציפי או לתפקידים מסוימים, וזאת בהתחשב בדרישות התפקיד ובשאר נסיבות העניין. במידת הצורך, ייוועץ היועץ המשפטי בנושא במנהל היחידה; ג. היועץ המשפטי יקבל את השאלון המלא שהוחזר אליו על ידי המועמד לתפקיד, ויעביר - את העתק חלק א' של השאלון לעיון מנהל היחידה. 3.3 בחינת שאלת ניגוד העניינים ופתרונה א. היועץ המשפטי יבחן אם יש חשש לניגוד עניינים, בנסיבות המקרה, בין מילוי התפקיד על ידי המועמד לבין ענייניו האחרים; בחינת קיומו של חשש לניגוד עניינים עם הנתונים - שמסר העובד בחלק א' של השאלון תיעשה על ידי היועץ המשפטי בהתייעצות עם - מנהל היחידה; אם אמנם, לדעתו של היועץ המשפטי, קיים חשש לניגוד עניינים כאמור לפי חלק ב' של השאלון, יעביר היועץ המשפטי את המידע הרלבנטי גם לידיעת מנהל היחידה, וייוועץ בו; ב. היועץ המשפטי ומנהל היחידה ידרשו מהמועמד, במידת הצורך, הבהרות לתשובותיו, פרטים נוספים או התייחסות לעניינים נוספים, בכתב או בעל פה; - ג. בבחינת שאלת ניגוד העניינים וגיבוש פתרונה יפעל היועץ המשפטי בהתאם לעקרונות שנקבעו בהנחיה מספר 5.5111 להנחיות היועץ המשפטי לממשלה; ד. במקרים שבהם, לדעת היועץ המשפטי, ניתן לנטרל את ניגוד העניינים בין עניינו האחר של המועמד לבין תפקידו ברשות המקומית בדרך של עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים, יערוך היועץ המשפטי הסדר כאמור לפי העקרונות המותווים בהנחיה שהוזכרה לעיל; ה. אם סבר היועץ המשפטי כי בנסיבות המקרה לא ניתן לנטרל את ניגוד העניינים בדרך של עריכת הסדר למניעת ניגוד עניינים, ואין מנוס מלפסול את המועמד מלשמש במשרה, יעביר את מסקנתו זו להתייחסות המועמד ולאחר קבלת התייחסותו, ואם לא שינה את דעתו, יעביר את חוות דעתו לראש הרשות המקומית ולאחראי. אם בחוות דעתו של היועץ המשפטי נקבע כי בנסיבות העניין לא ניתן לנטרל את ניגוד העניינים, לא ימונה המועמד לתפקיד זה. ו. אם סבר ראש הרשות המקומית כי נפלה טעות בחוות דעתו של היועץ המשפטי בדבר פסילת מועמד מלשמש במשרה כאמור, רשאי הוא להגיש בקשה בכתב לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי למשרד הפנים. על הבקשה להיות מנומקת ואליה תצורף חוות דעתו של היועץ המשפטי. לאחר שחיווה היועץ המשפטי למשרד הפנים את דעתו, תפעל הרשות המקומית בהתאם לחוות הדעת. ז. יש להדגיש, כי במקרים שבהם סבר היועץ המשפטי כי מן הראוי לערוך למועמד הסדר למניעת ניגוד עניינים, חתימת המועמד על הסדר כאמור תהיה תנאי למינוי המועמד לתפקיד, לחתימת חוזה העסקה עמו או לכניסתו לתפקיד בפועל, לפי העניין ולפי המוקדם מביניהם;
3.4 החובה לעדכן את היועץ המשפטי כל אימת שעלול להיווצר חשש לניגוד עניינים במהלך מילוי המשרה היועץ המשפטי יזהיר את המועמד כי האחריות להימנע מהיקלעות למצב של ניגוד עניינים מוטלת בראש ובראשונה עליו. על המועמד מוטלת החובה כאמור, ובכלל זאת מוטלת עליו החובה במקרה שבו יתעורר ספק בדבר יישום הוראות ההסדר, או סוגיות שלא נצפו מראש שעשויות להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים, להיוועץ ביועץ המשפטי ולפעול לפי הנחיותיו. כן יזהיר היועץ המשפטי את המועמד כי אם חל שינוי בתוכן הצהרותיו בשאלון, מחובתו לפנות אל היועץ המשפטי, למסור לו בכתב את מלוא המידע הרלבנטי ולפעול לפי הנחיותיו. 4. היחס בין ההוראות בעניין היתר עבודה פרטית לבין ההסדר למניעת ניגוד עניינים יש להדגיש, כי מילוי השאלון ועריכת ההסדר למניעת ניגוד עניינים, על כל שלבי הבירור וגיבוש תנאי ההסדר, כמפורט בנוהל זה, אין בהם כדי להחליף ולגרוע מהאיסורים שנקבעו על עבודה פרטית ו/או על הצורך בקבלת היתר לעבודה פרטית כפי שנקבעו בדין.